Over mij

Mijn foto
Acht jaar geleden deze blog gestart toen we met 23dingen bezig waren. Nu doe ik een poging mijn blog weer nieuw leven in te blazen.

zondag 22 juni 2008

Dag 8; bezoek aan de buitengemeentes

Donderdag 1 mei stond een bezoek gepland aan een "buitengemeente" wat meer op het platteland gelegen. Dit betekende dus weer ruim een uur in de bus zitten. Eerst brachten we nog een bezoek aan de Kasubi tombs. Een stukje geschiedenis les was dat.Het was echt en ander stuk Uganda dat we nu te zien kregen. Veel minder dicht bevolkt dan de stad en in mijn ogen toch ook wel wat armoediger. Toen we eenmaal bij de kerk stopten werden we door een vrij kleine groep mensen ontvangen. Dat vond ik niet zo erg. Het was deze dag mijn beurt voor de toespraak en ik dacht er zo vrij makkelijk vanaf te komen. Tja, ik had het programma niet helemaal goed gelezen. Ook hier werd er voor ons gedanst en gezongen. We keken bij een project met varkens. Hilarisch was onze zoektocht naar het toilet achter Proscovia aan. Er bleek wel iets te zijn wat voor toilet door moest gaan, maar uiteindelijk gaven wij toch de voorkeur aan de openlucht. Er werd nog een groepsfoto gemaakt en terwijl we daar mee bezig waren begon het warempel wat te regenen. Daardoor was onze aftocht wat overhaast. In de bus bleek dus dat we naar nog een gemeente gingen. Ik moest dus nog een keer mijn verhaaltje houden. De groep mensen tegenover ons was deze keer aanzienlijk groter. Gelukkig was de man van Justine weer bereid om te vertalen. Want hoewel er veel mensen in Uganda wel Engels spreken is het wel prettig als er toch vertaald wordt. In deze tweede gemeenschap hadden voor de verandering eens niet met het traditionele gezang ontvangen. Hier zong een meer klassiek koor. Ook erg mooi om te horen. Na de bijeenkomst in de kerk was het tijd voor het eten. Wij moesten eerst weer opscheppen in een klein kamertje. Pas toen wij allemaal gehad hadden konden de overige mensen hun bord volladen. En dat waren een heleboel mensen. We begonnen ons er ondertussen een beetje voor te generen dat wij als eersten moesten. Maar ja, als je dat niet doet is het eigenlijk nog veel erger, want dan ga je tegen alle gastvrijheidregels in natuurlijk. Dat kan absoluut niet. Ook hier hebben we weer de nodige projecten bekeken.

's Avonds aten we weer bij ons gastgezin. De jongens hadden gevraagd of we nu alweer wegwaren en wanneer we nu eens tijd voor ze hadden. Tja, dat hadden we niet zelf in de hand.

Geen opmerkingen: